LNĚNÝ OLEJ - POUŽITÍ A ÚČINKY

 

Lněný olej (Linum Usitatissimum) je zcela unikátní potravinou. Čistí cévy od tukových nánosů, zvyšuje imunitu, posiluje trávení, pomáhá při snižování váhy, kompenzuje škodlivé účinky jiných tuků, pomáhá odolávat nepříznivému záření. Konzumací lněného oleje dodáváte výživu zevnitř celému tělu. Lněný olej je nejbohatším rostlinným zdrojem cenných omega-3 mastných kyselin. Tento olej byl dříve běžnou součástí středoevropského jídelníčku a vzhledem k jeho oteplujícímu charakteru je vhodný pro zdejší chladnější klima.

DSC_0082

 
 

Lněný olej byl v našich krajích kdysi velmi oblíbený. Hospodyně jej kupovaly přímo od prodavačů na ulici bezprostředně po vylisování, což mělo výhodu v tom, že bylo možné ho kupovat jenom tolik, kolik se během krátké doby spotřebovalo. Čerstvý má vyloženě léčivé vlastnosti a chuť dobrou, zestárlý nebo špatně skladovaný však chutná nepříjemně a zdraví spíše škodí. Snad proto se upustilo od jeho používání, zvláště, když začaly být k dispozici jiné levné rostlinné oleje, které vydržely delší dobu bez znatelnějších změn. Ukazuje se se však, že lněný olej má některé zcela unikátní vlastnosti, pro které se vyplatí po něm opět sáhnout. Je to zejména vysoký obsah omega-3 mastných kyselin.

Omega-3 mastné kyseliny


Jsou to stavební kameny některých tuků a mají pro nás mnohé vysloveně příznivé vlastnosti. Snižují hladinu tuků v krvi, zabraňují ucpávání cév, zvyšují tekutost krve, snižují krevní tlak a jsou tak prevencí oběhových chorob.

V padesátých letech prokázal Max Gerson protirakovinné účinky omega-3 mastných kyselin. Od té doby se užívá lněný olej k posílení imunity. Nejenom že posiluje buněčné membrány zdravých buněk, ale současně ničí nádorové buňky. Imunizační vlastnosti omega-3 se využívají též při léčení AIDS, osteoporózy, revmatické artritidy a dalších potížích, spojených s nedostatečnou imunitou.

Zdroje omega-3 mastných kyselin


Velké množství jich obsahují ryby - nejvíce losos, makrela a sardinky. Dostatečné množství by mělo pokrýt asi 200 až 300 gramů ryb týdně.

istock-924539434_cropped

Dalším zdrojem omega-3 je alfa-linolenová kyselina, což je mastná kyselina, obsažená v tucích některých rostlin. Výhodou rostlinných tuků je, že jejich získávání není závislé na usmrcování jiných živých tvorů. Rostlinné tuky také obsahují méně znečišťujících látek, jako jsou například pesticidy nebo polychlorované bifenyly. Jako zdroje alfa-linolenové kyseliny se doporučují lněná semena (53% jejich tuku je složeno z alfa-linolenové kyseliny), dýňová semena (15%) semena hroznů (10%), sójové boby a výrobky z nich (8%), vlašské ořechy (5%). V menším množství je obsažena v zelené listové zelenině, obilovinách, luštěninách, v mléce volně se pasoucích zvířat. Plodiny, vypěstované v chladnějších podmínkách, obsahují více omega-3, než rostliny z teplejšího podnebí.

Lněný olej jako zdroj omega-3


Nejbohatším rostlinným zdrojem cenných omega-3 mastných kyselin je lněný olej. Tento olej byl dříve běžnou součástí středoevropského jídelníčku a vzhledem k jeho oteplujícímu charakteru je vhodný pro zdejší chladnější klima.

Je možno říci, že vzhledem k účinku v něm obsažených omega-3 mastných kyselin, může přídavek lněného oleje v jídle do značné míry vyrovnávat nepříznivé působení živočišných tuků s obsahem cholesterolu. Musí však být dostatečně kvalitní a měl by být konzumován pravidelně.

Obsažené esenciální mastné kyseliny vyživují i suché vlasy, lámavé nehty a samozřejmě i pokožku.

Lněný olej obsahuje mnoho fytoestrogenů a je vhodný:

  • pro ženy k vyladění hormonálních funkcí, používá se například po vysazení antikoncepce, aby tělo znovu obnovilo vlastní výrobu hormonů, po menopauze
  • pro muže - zde se lněný olej používá k normální funkci prostaty
  • při zvýšené hladině cholesterolu, srdečních onemocnění, vysokém krevním tlaku – studie ukázaly schopnost lněného oleje snížit hladinu cholesterolu, zlepšit průběh zánětlivých procesů v oblasti srdce a cév a snížit zvýšený krevní tlak.
  • ke snížení rizika vzniku infarktu

 

DSC_1684

Jak lněný olej užívat? 

Doporučuje se užívat ve množství dvou až tří kávových lžiček denně k obohacení jídla. Bude-li se zdát zpočátku jeho chuť nezvyklá, je možné jej smíchat například s olivovým olejem nebo užívat spolu s máslem. Je možné si dopředu připravit směs másla a lněného oleje v poměru asi 1 : 1, čímž vznikne z másla dietně vyloženě přijatelná a prospěšná potravina.

Lněný olej se nesmí zahřívat, je třeba jej přidávat až po dokončení jídla, zahřívání by cenné omega-3 mastné kyseliny zničilo.

Je možné jej používat k maštění běžných jídel. Obzvlášť chutný je s rýží. Ve spojení s parbolizovanou rýží vzniká zcela nová, neobyčejně přitažlivá chuť, která ještě více vynikne, je-li jídlo posypáno špetkou syrové cibulky a používá-li se při přípravě mořská sůl.

Podobně se chuťové vlastnosti lněného oleje znásobí ve spojení s některými druhy zeleniny. Omastíme-li jím vařenou nebo dušenou mrkev, získáme vyloženě léčivé jídlo.

V každém případě je třeba si kombinace dopředu vyzkoušet, protože s některými potravinami chutná spíše hořce, zatímco s jinými se chuť celého jídla až nečekaně zlepší.

Důležitá je kvalita


Lněný olej má velmi vysoký obsah polynenasycených mastných kyselin (asi 70%) a proto je velmi choulostivý k oxidaci. Za normální teploty se na vzduchu rychle kazí, což se projeví zhořknutím. Takový olej se již nesmí používat, protože může zapříčinit tvorbu takzvaných volných radikálů v těle, což jsou velmi agresivní částice, které poškozují tělní tkáně, snižují imunitu a urychlují stárnutí. Proto by měl být lněný olej vždy co nejčerstvější, skladovaný v chladu a temnu. Je dobré vyčkat, až přijde do obchodu čerstvá dodávka, koupit větší množství a uschovat doma v mrazícím boxu chladničky. K přímému použití si oddělíme jen malé množství a i to uchováváme v chladničce. Většina výrobců udává datum spotřeby asi 4-7 měsíců ode dne výroby, při skladování v chladnu a temnu. Chceme-li však využít příznivých vlastností oleje k podpoře organismu, takto starý olej již radši nepoužíváme.

Neméně důležitou věcí je kvalita výroby. Je bezpodmínečně nutné, používat jenom olej za studena lisovaný. Oleje, které prošly při výrobě tepelným procesem, spíše zdraví poškozují, než prospívají. Za studena lisované oleje poznáme snadno - na nálepce na lahvi je to vždy zřetelně uvedeno. Není-li tam doslova uvedeno "za studena lisovaný", tak takový olej nekupujeme. Olej by měl být dále ve tmavé skleněné láhvi. Cena i těch nejkvalitnějších výrobků je poměrně přijatelná, za lněný olej nezaplatíme v zahraničí o mnoho více, než například za máslo.

 

Lněný olej  (2)